Likeperson

Likeperson i Østfold

Nina Nesholen

Leder i Askim og omegn demensforening
Tlf456 00 506

Min mamma fikk diagnosen Alzheimer da hun var 61 år. Hun bodde hjemme i fire år før hun måtte inn på skjermet enhet. Der bodde hun i to år. Hun døde i 2015, bare 67 år gammel. Jeg håper å kunne støtte andre i samme situasjon ved å være likeperson. Jeg er leder i Askim og omegn demensforening. Det var viktig for mamma å være åpen om sykdommen. Første gang hun stod fram i avisen som syk sa hun ”Om jeg bare hjelper en person som har denne sykdommen, så er det verdt det.” Dette fortsetter jeg å leve opp til nå.

Snakk med andre pårørende/likeperson:

Har en av dine nærmeste fått demens? Det kan ofte gi mange spørsmål og mye usikkerhet. Ønsker du å komme i kontakt med noen som har erfaring med å være pårørende til en person med demens? En av Nasjonalforeningen for folkehelsens likepersoner kan være den samtalepartneren du trenger.

En demensdiagnose i familien endrer både framtidsplaner og gir utfordringer i hverdagen. Man kan fort bli rådvill i en slik situasjon. En likeperson har selv opplevd dette, og kan være en god samtalepartner, i tillegg til å dele erfaringer og gi råd som gjør det enklere for andre å mestre hverdagen med demens.

Alle våre likemenn har erfaringer med å være pårørende til en person med demens. De har gjennomgått likepersonsopplæring og skrevet under en taushetserklæring. En likeperson er ikke en fagperson, og kan ikke erstatte helsepersonell.

Hvis du vil snakke med en likeperson med lik erfaringsbakgrunn som deg selv, kan du ringe Demenslinjen på 23 12 00 40. Vi vil da forsøke å sette deg i kontakt med en likeperson som har erfaring fra en situasjon som ligner din egen. Uavhengig av hvor likepersonen bor.

Prisen er 200 kroner tilsammen for alle fem kurskveldene. Ikke pr kveld. Nina

Hei,er det 200kr pr gang eller er det 200kr for alle fem møtene av demens kurset som går på fjellheim,takk for svar.